تجهیزات عکاسی .

F O C U L E N Z

فون(پرده پشت زمینه) عکاسی چیست؟

فونی که هنگام عکسبرداری انتخاب می شود، تاثیر بسزایی بر روی کیفیت و وضوح عکس خواهد داشت. همچنین هنگامی که فون عکاسی (پرده بکگراند) را با دقت انتخاب می کنید، می توانید حالت و شخصیت سوژه عکاسی را به طور کامل در عکس به نمایش بگذارید.
تاثیر فون(پرده) عکاسی در کیفیت تصاویر
یکی از چالش های مهم عکاسان انتخاب فون مناسب برای عکسبرداری است. فون های استاندارد با تنوعی از رنگ ها برای افزایش دید عکاسان هنگام عکسبرداری مورد استفاده قرار می گیرند، همچنین فون عکاسی یکی از مهمترین لوازم عکاسی داخل یک آتلیه است.
فون عکاسی
انواع فون (پرده پشت زمینه) عکاسی
اگر در نظر دارید تا در آتلیه خود از فون های سنتی استفاده کنید، رایج ترین انواع آن به شرح زیر هستند:
فون پارچه ای: این فون ها از رنگ های خالص تهیه شده اند و گزینه ایده آلی برای عکسبرداری پرتره هستند، همچنین قابلیت شستشو و استفاده مجدد را نیز دارند، فون های مخملی و شطرنجی نیز جزئی از این خانواده محسوب می شوند.
فون کاغذی: این نوع از فون ها به صورت یک رول کاغذ و یکبار مصرف هستند. در این نوع از فون های عکاسی امکان پیدا کردن انواع مختلف رنگ ها وجود دارد.
فون بوم نقاشی(آکرلیک): عمدتا به دلیل وزن سنگین و جاگیر بودن آن ها، فقط در آتلیه های عکاسی مورد استفاده قرار می گیرند و به صورت سفارشی توسط نقاش طراحی می شود.
 فون ها و نورها
فون ها و نورها مکمل هم هستند و هنگام عکسبرداری با هم مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده همزمان از این لوازم عکاسی بر روی رنگ پوست و موی سوژه تاثیر می گذارد و باعث می شود تا کیفیت عکس افزایش یابد.
فون پرتابل فنری 
پس زمینه هایی شبیه به رفلکتور که به راحتی جمع شده و رنگ های آن قابل تعویض است که برای کار هایی با جابجایی بسیار انجام می شود و میتوان از رفلکتور هولدر برای برپایی آن استفاده نمود.
فون پرتابل
انتخاب صحیح رنگ فون عکاسی
یکی از مهمترین فاکتورها در عکاسی انتخاب رنگ مناسب فون است، به همین دلیل باید مطمئن شوید که هنگام عکاسی رنگ فون باعث نمی شود تا تمرکز شما از سوژه عکاسی به سمت فون(پرده پشت زمینه عکاسی) برود. هرگز فونی را انتخاب نکنید که افکار و توجه شما را از سوژه عکاسی دور می کند.
هنگامیکه شروع به عکس برداری از سوژه در مقابل فون می کنید باید اطمینان حاصل کنید که سوژه عکاسی خیلی به فون نزدیک نباشد تا سوژه در فون محو شود و  کیفیت عکس خروجی کاهش یابد.
قوانین استفاده از فون عکاسی
انتخاب فون عکاسی سخت است، اما می توان آن را به یک کار آسان تبدیل کرد. هنگامیکه شما عکسبرداری را شروع می کنید با پیروی از قوانین زیر مطمئن خواهید شد که فون انتخابی با سوژه عکاسی همخوانی دارد و نتیجه آن عکس با کیفیت همراه با نورپردازی مناسب خواهد بود.
سطح فون را قبل از عکاسی بررسی و چنانچه گرد و غبار و یا چیزهایی به آن چسبیده است آن ها را جدا نمایید.
اگر هنگام عکسبرداری فون مورد استفاده باعث پرت شدن حواس شخص مدنظر برای عکاسی می شود، مکان آن شخص را تغییر دهید.
زوایای عکاسی خود را تغییر دهید تا تمرکز بر روی سوژه مورد نظر بیشتر شود.
هنگامیکه از این قوانین پیروی کردید، عکسبرداری شما با بهترین کیفیت انجام خواهد شد ولی تعداد زیادی از عکاسان به فون عکاسی خود توجه نمی کنند و همین امر باعث پشیمانی آنها بعد از چاپ عکس ها می شود.
شکی نیست که عوامل زیادی هنگام عکسبرداری با فون عکاسی در ایجاد تصویر مطلوب تاثیر بسزایی دارد که عوامل زیر از مهمترین عوامل به شمار می روند:
سوژه عکاسی
نورپردازی
ترکیب هر یک از موارد بالا با فونی که انتخاب کرده اید باعث می شود تا کیفیت عکس ها بهتر شود. حتی در برخی موارد مجبور به استفاده از یک فرایند آزمون و خطا هستید تا بتوانید فونی را انتخاب کنید که نتیجه مناسبی را ارائه می دهد.
انواع نگه دارنده پرده فون 
انواع نگهدارنده پرده فون
سه روش برای برپایی و نصب فون وجود دارد 
1.بریل زنجیری 2. بریل برقی 3. پایه فون پرتابل 
بریل دستگاهی است که در استودیو های عکاسی به صورت ثابت  به سقف یا دیوار نصب می شودو قابلیت تعویض تا حداکثر 6 پرده را دارا است در دونوع برقی و دستی در بازار موجود است . تفاوت عمده بریل برقی و دستی در نوع نیروی کشنده آن هاست .
پایه فون پرتابل  وسیله ایست که از دو پایه شبیه به  سه پایه نور های استودیویی و یک میله نگه دارنده( پل) به عرض حداکثر 3 متر که این دو  ،سه پایه را به هم متصل می کند، تشکیل شده است که می توان تنها یک رنگ فون را به آن متصل نمود.
 برای نگه داری  فون های فنری مانند رفلکتور باید از پایه های نگه دارنده رفلکتور (رفلکتور هولدر) استفاده کرد.
فوکولنز
F O C U L E N Z

انواع لنزها و کاربرد آنها

اگر می دانید به چه سبکی از عکاسی علاقمند هستید حتما باید بدانید از چه لنزی برای رسیدن به عکس های مناسب در سبک خود نیازمند هستید. عکاسی شاخه های مختلفی دارد که بعضی از این شاخه ها لنز مناسب خود را می طلبد مانند عکاسی ماکرو که نیازمند لنز ماکرو است. در ادامه به معرفی انواع لنز و کاربرد هریک در شاخه های مختلف عکاسی می پردازیم.

کاربرد لنز در دوربین

اهمیت لنز به این دلیل است که پس از انجام مراحل مکانیکی اجزای داخل دوربین در پروسه ثبت عکس، این لنز است که تصویر را می سازد. لنزها از چندین عدسی تشکیل شده اند که پرتوهای نوری از این عدسی ها عبور کرده و به حسگر دوربین می رسند و عکس را تشکیل می دهند. برای شناخت انواع لنز ابتدا باید به درک درستی از فاصله کانونی برسیم. به فاصله میان مرکز نوری( Optical center) و حسگر دوربین (Image sensor) زمانی که لنز بر روی دورترین فاصله دید متمرکز است فاصله کانونی می گویند. هرچه مقدار فاصله کانونی کوتاه تر باشد میدان دید گسترده تر و زوم بر روی سوِژه کمتر می شود و هر اندازه این پارامتر بلندتر باشد میدان دید کوچکتر و زوم بر روی سوژه نیز بیشتر می شود

فاصله های کانونی کوتاه‌تر، میدان دید عریض تری فراهم خواهند کرد ولی توانایی زوم را کاهش می دهند و برعکس، فاصله های کانونی بلند تر میدان دید کوتاه تری به شما می دهند اما با زوم خیلی بیشتر.

در تصویر بالا فاصله های کانونی مختلف را مشاهده می کنید.

انواع لنز

لنزها به دو دسته عمده تقسیم می شوند. لنزهای زوم و لنزهای فیکس(prime). لنزهای زوم دارای عدسی های متفاوت و فاصله کانونی متغیر هستندو در لنزهای فیکس تعداد عدسی ها کمتر و فاصله کانونی کوتاه و ثابت است و به همین دلیل عکس ها با کیفت بهتری ثبت می شوندرنج لنزهای فیکس از 15 م م شروع میشه و در کانن تا 1200 م م  ادامه دارد. لنزهای فیکس برای عکاسی پرتره بسیار مناسب هستند.

1. لنز نرمال یا استاندارد

لنزی است که فاصله کانونیش تقریباً با قطر کادر تصویری که عکسبرداری می کند برابر است. فاصله کانونی لنز نرمال دوربین های با قطع مختلف نیز متفاوت است. زاویه دید چشم انسان ۱۳۰ درجه است که ازاین بین ۴۵ درجه افقی و ۲۶ درجه عمودی را تشخیص می هد زاویه دید لنزهای نرمال نیز ۴۶ درجه است تأثیرات بصری لنز نرمال شباهت زیادی به خواص چشم انسان دارد. چون در یک لنز نرمال تعداد عدسی کرسی به کار رفته نور کمتری را جذب می کنندفاصله کانونی لنز استاندارد ثابت بوده و  با اعداد 50، 85 و یا 100 به ثبت رسیده است و تصویری که لنز نرمال ثبت می کند تقریبا همان چیزی است که چشم انسان می بیند.

2. لنز واید انگل

فاصله کانونی این نوع لنز نرمال است با کاهش فاصله کانونی بر وسعت زاویه دید لنز افزوده می شود و با افزایش زاویه دید درشت نمایی اجزای صحنه کوچکتر می شود فاصله کانونی لنزهای واید بین 10 تا 42 میلیمتر است. از اینرو دوربین هایی که لنزهایی با زاویه عریض دارند در ثبت تصاویر از مناظر و عکس های دسته جمعی بسیار مناسب هستند.

3. لنز تله فوتو

لنزهایی که فاصله کانونی آنها بیشتر از لنزهای نرمال است با افزایش فاصله کانونی جثه لنز بزرگتر شده از زاویه دید کاسته می شود . این نوع لنز، نسبت به لنز نرمال فضای محدودتری از صحنه را عکسبرداری می کند در نتیجه درشت نماییی تصویر افزایش می یابد. که دراین زمینه برای دوربین های ۱۳۵ می توان به لنزهای۷۰،۱۰۰،۱۳۵،۲۰۰ و غیره اشاره کرد . رایج ترین کاربرد لنزهای تله برای عکسبرداری از فواصل دور است.

پلانهای تصویر را در هم می فشارند و ازدحام و تراکم را در تصویر به وجود می آورند.

این لنزها  برای گرفتن عکس از سوژه هایی که در فواصل دور هستند مانند عکاسی از حیات وحش، پرتره (چهره و رخ) ، ورزشی و مستندسازی گزینه مناسبی به شمار می آیند.

4. لنز زوم

 فاصله کانونی لنزهای زوم از 24 تا 300 میلی متر متغیر است و این تغییر اندازه موجب متنوع شدن زوایای دید لنز از نوع زاویه عریض تا تله فوتو و کاربردی شدن آن ها در عکاسی شده است. مثلاً لنز زوم ۱۰۵ – ۳۵ می تواند نقش لنز واید ۳۵ م.م. نرمال ۵۰ م.م. و تله ۱۰۵ م.م. و حد فاصل این فاصله های کانونی را به عهده گیرد. بیشتر در عکاسی مستند و خبری کاربرد دارد. لنزهای زوم به شکل تک حلقه ای و دو حلقه ای ساخته می شوند. تغییر زوایه دید، پرسپکتیو و دیگر جنبه ها در لنزهای زوم مشابه لنزها دیگر است.

5. لنزهای ماکرو

لنزهایی که برای عکسبرداری نمای درشت و از فاصله نزدیک به کار برده می شوند «ماکرو» و این شیوه عکاسی را ماکروگرافی می نامند. با این لنزها امکان عکسبرداری از اشیای ریز و کپی برداری از روی نسخه های مختلف فراهم می شود. لنزهای ماکرو بیشتر برای دوربین های قطع کوچ و بزرگ ساخته می شود و معمولاً با لوله های افزاینده فاصله کانونی همراه هستند. چون هنگام کار با لنزهای ماکرو فاصله شی دو دوربین بسیار کم است، عمق میدان وضوح تصویر به شدت کاهش می یابد پس باید از دیافراگمهای بسته سود جست اما این کار مقدار نور کاهش می یابد و باید از سرعت کم شاتر بهره گرفت. اغلب لنزهای زوم، مجهز به ماکرو هستند فاصله کانونی لنزهای ماکرو عموماً ۵۰ و ۱۰۰ م.م. است.

در برخي كاربردهاي لنزها، فاصله كانوني اهميت چنداني ندارد، بلكه ميزان نزديكي فاصله لنز تا موضوع اهميت دارد. اگر به طور مثال بخواهيد از يك حشره مثل: شب‌پره طوري عكس بگيريد كه تصوير، تمام كادر را پركند، براي دستيابي به جزئي ترین بخش موضوع، بايد توانست از كمترين فاصله ممكن به موضوع نزدیک شد، فوکوس و سپس عكاسي كرد   .

6. لنز چشم ماهی

  لنز چشم ماهی به انگلیسی :(Fisheye lens) لنزهایی هستند که حداکثر زاویهٔ دید را به بیننده می‌دهند. معمولا فاصله کانونی آنها بین ۶ تا ۱۶ میلیمتر است. دلیل نام گذاری این لنزها، شباهت آنها به چشم ماهی و محدب بودن عدسی بیرونی لنز می‌باشد هرچه محدب بودن این عدسی بیشتر باشد زاویهٔ دید، بازتر و انحنای خطوط بیشتر خواهد بود. عکس حاصل از این لنزها به شکل دایره‌وار خواهد بود که از این لنز برای ایجاد جلوه‌های ویژه تصویری استفاده می‌گردد. نمونه چشمی درب منازل مثلا لنز 60 م م در فاصله 7 سانتیمتری از دهانه بیشترین بزرگنمایی و لنز 100 م م در 12 ...و لنز 180 در 22 سانتی چنین بزرگنمایی ایجاد میکند.... طبیعی است که با یک لنز 60 م م نمی شود بزرگنمایی 1 به 1 از یک پروانه داشت...چون پروانه...... اما با لنز 180 این کار امکانپذیر است...

تأثیر انواع لنز بر تصویر خروجی

1. زاویه دید: 

تصاویر خروجی از لنز نرمال با آنچه چشم انسان می بیند تناسب و همخوانی بیشتری دارد. این در حالی است که در لنزهای واید، ریزتر و در تصاویر مربوط به لنزهای تله درشت تر است.

2. عمق میدان: 

اگر با یک دیافراگم ثابت از یک صحنه واحد و با لنزهای نرمال و واید و تله عکسبرداری کنیم، عمق میدان در تصویر لنز واید بیشتر از لنز نرمال است و عمق میدان لنز تله کمتر از لنز نرمال خواهد شد.

3. تأثیر بر کادر عکس:

اگر با سه لنز نرمال، واید و تله از یک سوژه به نحوی عکسبرداری شود که درشتنمایی و کادر موضوع در هر سه تصویر یکسان باشد، با مقایسه تصاویر به دست آمده خواهید دید که فضای زمینه تصویر لنز واید، نسبت به فضای زمینه لنز نرمال وسیعتر است و در تصویر لنز تله فضای زمینه کمتری نسبیت به لنز نرمال خواهیم داشت.  

4. تأثیر بر پرسپکتیو:

لنزهای واید، اعوجاج و در هم ریختگی بیشتری به وجود آورده، فضای پس زمینه را از پلانهای اول تصویر دورتر می کنند لنزهای واید در پرسپکتیو صحنه اغراق می کنند یعنی اشیاء عناصر نزدیک را دشت تر و اجزای دورتر را ریزتر از حد معمول نشان می دهند. پرسپکتیو در تصویر لنز واید اغراق آمیز است. اما در تصویر لنز نرمال ،‌طبیعی به نظر می رسد و در تصویر لنز تله، پرسپکتیو تخت تر است.

باید توجه داشته باشید هنگامی که از لنزتله استفاده می کنید ، سعی کنید دوربین را ثابت نگه دارید.

از لنزهای زوم برای زمانی که فضا محدود است و نمی توانید به اندازه کافی عقب بروید تا به کادر مناسب برسید و یا می خواهید در عکس خود عمق و حالت سه بعدی را با اغراق نمایش دهید، استفاده نمایید.

وقتي كه از يك لنز زوم استفاده مي كنيد بايد سرعت شاتر خود را بالا ببريد اين عمل باعث محدود شدن نور ورودي به سنسور هاي دوربين مي شود ولي در عوض اثر لرزش در عكس كمتر مي شود و مي توانيد بدون احتياج به سه پايه عكس بگيريد.

 

 

فوکولنز
F O C U L E N Z

سه پایه ها در عکاسی

 

 

از گذشته تاکنون دوربین عکاسی سیر تکاملی بسیاری را طی کرده است. هم زمان با این سر تکامل و پیشرفت روز افزون دوربین عکاسی، روز به روز تجهیزات عکاسی نیز دچار تحول و پیشرفت فراوانی شد. امروزه هنر عکاسی همراه است با تجهیزات و ابزار های گوناگونی که به ثبت هر چه  بهتر عکس ها کمک شایانی می کند. حال ممکن است این ابزار و تجهیزات لازمه کار عکاسی باشد و یا ممکن است کاربرد جانبی داشته باشد. یکی از ابزارهایی که همواره دستیار عکاس در بسیاری از مراحل عکاسی است سه پایه ها هستند. سه پایه ها در عکاسی تقریبا از زمان اختراع دوربین همرا با عکاس بوده تا امروزه که شکل پیشرفته ترو کاربردی تری را به خود گرفته است.

سه پایه  در عکاسی چیست؟

سه پایه (Tripod) وسیله ای است که دوربین روی آن قرار گرفته و می توان به کمک آن عکس را ثبت کرد. شاید با خود فکر کنید که این ابزار جزو نیازهای اولیه عکاسی نیست. اما امروزه در بسیاری از شاخه های عکاسی می توان با استفاده از سه پایه عکس هایی با کیفیت غیر قابل مقایسه نسبت به عکاسی روی دست گرفت. در بعضی از شاخه های عکاسی مانند عکاسی از ستارگان، بدون وجود سه پایه، عکاسی و بدست آوردن نتایج قابل قبول، غیر قابل ممکن است.

با استفاده از سه پایه در عکاسی میتوان از لرزش دست و تکان خوردن دوربین هنگام فشردن دکمه شاتر و ثبت عکس جلوگیری کرد. همچنین برای مواقعی که از نوردهی طولانی استفاده می کنیم سه پایه ها به کمک عکاس می آیند.

قیمت سه پایه، نوع جنس، ابعاد، وزن، ارتفاع و شکل آن در بازار متنوع است. جنس سه پایه ها را معمولا از فلزاتی که با دوام و مقاوم در برابر زنگ زدن در عین حال سبک باشند مانند آلومنیوم و منیزیم می سازند. سبک بودن سه پایه مزایای خاص خودش را دارد مانند حمل آسان برای عکاس. اما سه پایه سنگین باعث ایجاد تعادل بیشتر برای دوربین شده و لذا کارایی آن را بهتر می کند. بنابراین انتخاب اول عکاسان حرفه ای سه پایه هایی با وزن سنگین است.

ارتفاع سه پایه ها در عکاسی به وسیله پیچ هایی که در هر کدام از پایه های آن تعبیه شده قابل تغییر هستند. اما در کل ارتفاع سه پایه ها نیز با هم متفاوت است و از کوتاه ترین آن که حدودا ده سانتی متر ارتفاع دارند تا بلندتر از قد انسان موجود هستند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند.

تک پایه  در عکاسی

نوع دیگر از نگه دارنده دوربین وجود دارد که به تک پایه موسوم است. تک پایه ها نسبت به سه پایه ها سبک تر هستند و در نتیجه امکان جابه جایی آسان تر و نگه داشتن آن روی دست به مدت طولانی را برای عکاس فراهم می آورند. همچنین در مکان هایی که امکان استفاده از سه پایه فراهم نیست می توان تک پایه را جایگزین آن کرد. برای عکاسی پنینگ، حیات وحش و عکاسی ورزشی بهترین گزینه استفاده از تک پایه است.

 

کاربرد سه پایه ها در عکاسی

از سه پایه ها در عکاسی برای عکس برداری از مواردی که منجر به نتایج بهتر و ثبت عکس های با کیفیت تر می شود استفاده می کنند. برخی از کاربردهای سه پایه را در زیر می خوانید:

عکاسی در شب

عکاسی از ماه و ستارگان

مناظر شهری

حرکت وسایل نقلیه

سلفی گرفتن

مات کردن حرکت آب و آبشار و به طور کلی عکاسی طبیعت

عکاسی در شرایط کم نور بدون استفاده از فلاش

ساخت تصاویر متحرک

ایجاد عکس های پانوراما

ایجاد عکس های HDR

  

ایجاد اپن فلاش با استفاده از سه پایه

در تاریکی مطلق، دوربین را در حالت سرعت B یا T قرار می دهیم و با استفاده از سه پایه و فلاش می توانیم حالت های خاصی را به وجود بیاوریم. به این گونه که سوژه در یک محدوده مشخص حرکت می کند و با هر بار فلاش زدن ژست سوژه در همان لحظه ثبت شده و می تواند دوباره حالت خود را عوض کند و دوباره با زدن فلاش تصویر او مجددا ثبت می شود. برای تار نشدن عکس باید قبل از خاموش کردن چراغ با استفاده از فوکوس دستی واضح سازی را انجام دهیم.

استفاده از جایگزین برای سه پایه

در مواقعی ممکن است سه پایه همراهتان نباشد. در اینجا ترفندهایی برای مواقعی که قادر به حمل سه پایه نیستید اما مایل یه ثبت سوژه هایی که نیازمند نوردهی طولانی هستند را برایتان فراهم کرده ایم.

دوربین را روی یک سطح امن و محکم قرار دهید، فلش را غیر فعال کنید و با تنظیم یک سرعت شاتر پایین دو ثانیه ای یا طولانی تر آماده عکاسی شوید. حال تایمر خودکار دوربین را فعال کنید و دکمه شاتر را بزنید. صبر کنید تا دوربین کار خودش را انجام داده و از روی حوصله عکس مورد نظر شما را ثبت کند. تا زمانی که تایمر به پایان می رسد، حرکات اضافی دوربین که به دلیل فشردن دکمه شاتر توسط دست شما ایجاد شده اند، از بین رفته و دوربین دوباره به حالت سکون می رسد. لذا دوربین شما آماده عکاسی با زمان نور دهی طولانی و نتایج شفاف و واضح است.

سه پایه های حرفه ای از پیچ های یک چهارم اینچی برای محکم کردن دوربین شما در جای خود بهره می برند. شما می توانید به راحتی پیچ های این چنینی را از فروشگاه های پیچ و مهره فروشی تهیه کنید. برای رهایی از شر یک سه پایه سنگین و بزرگ طی مسافرت، سر یک بطری نوشابه را سوراخ کرده و پیچ را درون آن محکم کنید. حال با مقداری چسب پیچ را در جای خود محکم کنید.

 

 

فوکولنز
F O C U L E N Z